stimuleren van imitatievaardigheden en uitlokken van communicatie

with Geen reacties

Vorige week woensdag gaven we al een beetje meer uitleg bij de voorwaarden om tot communicatie te komen. We gaven toen tips mee om de visuele en auditieve vaardigheden te stimuleren. Vandaag gaan we verder aan de slag met het stimuleren van de imitatievaardigheden en het uitlokken van communicatie.   Activiteiten die de imitatievaardigheden stimuleren Observeer eerst wat je kind doet. Imitatie uitlokken lukt het best bij dingen die je kindje interesseert of al zelf doet. Maakt je kindje een … Read More

Sherborne oefeningen

with Geen reacties

Sherborne zijn bewegingsoefeningen die helpen bij de motorische en cognitieve ontwikkeling van kinderen. Het is een fijne manier om te werken aan zelfvertrouwen en het vertrouwen in elkaar. Hieronder volgen er oefeningen die je kan proberen met jouw kindje, of zelfs om met het hele gezin te doen. Als er een oefening in het blauw staat, kan je op dat woord klikken en krijg je een voorbeeldfilmpje te zien. De oefeningen doe je best op een matje. Leg ook alvast … Read More

Knutseltips – beleven

with Geen reacties

Vandaag geven we leuke knutselideetjes, waar hulp voor nodig is van de ouders. Het resultaat is dan een hele leuke activiteit die je de komende weken nog veel kan doen. Ben je nu heel benieuwd geworden? Lees maar verder… – Zelf voelplaat maken Neem een plaat. Vaak is dit een MDF-plaat, zie dat deze mooi is ‘afgerond’ en de scherpe kantjes weg zijn. Heb je dit niet, kan je ook ander stevig materiaal gebruiken zoals karton of een plastieken puzzelmat. … Read More

Sensorische prikkelverwerking deel 2

with Geen reacties

In Merlijn hebben we in ons aanbod een “sensorische doos”. Deze zit vol met allerlei activiteitjes met de zintuigen en wordt na een bepaalde tijd gewisseld.                 Hieronder vind je een reeks activiteitjes die je ook thuis kan doen. Begeleid deze activiteitjes met muziek. Gebruik bij voorkeur instrumentale muziek. Bijvoorbeeld van de Efteling, Tik tak, klassieke muziek, Amelie Poulain,… Zet de muziek op en doe bij elk nummer een ander activiteitje. Pittenzakje laten … Read More

Inspiratie en plezier in het ontdekken van apps : deel 1

with Geen reacties

Hieronder volgen enkele goede apps dat je kind op de tablet kan gebruiken. Tip : Een goede hoes kan de tablet beschermen, zoals Big Grips (voor IOS) of Kids proof case (voor Android). Het kost gemiddeld 30 euro. Een screenprotector kan het scherm beschermen, waardoor deze minder snel kan stuk gaan. Het is een dun laagje folie dat over het scherm van de tablet plakt. Het kost gemiddeld 10 euro. Tip : Zorg er voor dat er een rustige omgeving … Read More

Stimuleren van de basisvoorwaarden om tot communicatie en taal te komen.

with Geen reacties

Bij onze kinderen die nog geen taal begrijpen, nog niet goed kunnen communiceren en praten kan je de basisvoorwaarden om tot communicatie en taal te komen gaan stimuleren. We onderscheiden een aantal voorwaarden : Visuele voorwaarden Auditieve voorwaarden Imitatievaardigheden Inzicht in de omringende wereld communicatieve intenties We starten met de visuele en auditieve voorwaarden: Activiteiten die de visuele aandacht van je kindje stimuleren Activiteiten voor de spiegel: kijken naar zichzelf en naar jou, probeer de aandacht van je kindje te … Read More

Structuur bieden aan jonge kinderen met ASS aan de hand van een individuele daglijn

with Geen reacties

Vaak krijgen we de vraag van ouders: “Is een individuele daglijn wel nodig als je kind met ASS taal begrijpt?” Uit ervaring weten we dat visualisaties voor heel wat kleuters met ASS een meerwaarde zijn. Zeker in tijden waar alles anders loopt dan anders en de gewone dagstructuur wegvalt….. Concrete communicatie helpt kinderen met ASS om de wereld beter te begrijpen om zich te focussen op datgene wat belangrijk is om informatie op hun tempo te verwerken. Concrete communicatie maakt … Read More

Sensorische prikkelverwerking

with Geen reacties

De ene is gevoeliger voor geluid dan de ander of iemand heeft meer nood aan beweging dan iemand anders. Dit heeft alles te maken met hoe prikkels ons systeem binnenkomen en is voor iedereen dus anders. Dit heet sensorische prikkelverwerking. Deze week werken we rond  sensorische tips per zintuig, zowel voor als je kindje er gevoelig aan is als wanneer het die prikkel net heel aangenaam vindt. Prikkels door proeven bespreek ik niet mee omdat dit te complex is voor … Read More

Structuur bieden

with Geen reacties

Veel kinderen hebben baat aan een duidelijke structuur. Een vaste structuur biedt voorspelbaarheid, rust en ook veiligheid. Oké goed, maar hoe maak ik zo’n planning nu eigenlijk? Elk kind is anders en heeft een andere aanpak nodig. Veel hangt af van de ontwikkelingsleeftijd en de aanpak die ze al toepassen in de groep. Bij kindjes met een ‘lage ontwikkelingsleeftijd’ geven we graag deze tips mee: – Bouw vaste routines in zoals bijvoorbeeld de dag steeds hetzelfde starten met een vaste … Read More

1 2 3