Ergotherapie
ERGOTHERAPEUTISCHE ONDERSTEUNING KAN INHOUDEN :
• Hulpmiddelen en aanpassingen
Hulp bij aanvraagdossiers en opvolging van productie/ aanpassingen van orthopedische hulpmiddelen (vb. rijglaarsjes, zitschaal, staplank,…) in samenwerking met orthopedische verstrekkers, kiné’s en dokters.
Hulp bij aanvraagdossiers en aankoop van hulpmiddelen in en rondom de thuissituatie (vb. buggy, autostoel, douchestoel,…).
Advies over mogelijke oplossingen bij praktische problemen (vb. aanpassingen autogordel, ivm in bed blijven,… )
• Fijne motoriek
observaties, doelstellingen formuleren en opvolging
vingerdifferentiatie ( het onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen van de vingers)
grijpen
bimanueel werken
lateralisatie
middellijn overkruisen
precisie en snelheid
krachtdosering
visuo- motorische coördinatie
functioneel manipuleren van voorwerpen (schaar, potlood, bestek,…)
voorbereidende schrijfmotoriek (oa. schrijbelen en schrijfdans)
schrijfhouding en pengreep
Voorzien van fijnmotorische materialen in de leefgroepen.
advies voor leefgroepen en ouders over fijnmotorisch aanbod en materialen
• Zintuiglijke prikkelverwerking
In kaart brengen van zintuiglijke prikkelverwerking van je kindje (noden, gevoeligheden,…)
observaties en invullen van observatielijsten, doelstellingen formuleren en opvolging
opmaken van een sensorisch dieet (= sensorische activiteiten op maat van je kindje)
info geven over (problemen met) sensorische prikkelverwerking
sensopathische oefeningen
verzamelen en/of maken van sensorische materialen voor in de leefgroepen
advies voor leefgroepen en ouders over sensorische aanbod en materialen
• Persoonlijke redzaamheid
zithouding/positionering
hulpmiddelen bij persoonlijke redzaamheid (vb aangepast eetgerei)
uitwerken stappenplannen
functioneel leren gebruiken van hulpmiddelen
advies over persoonlijke redzaamheid
Inne Mathieu – inne.mathieu@merlijnvzw.be
Logopedie
LOGOPEDISCHE ONDERSTEUNING KAN INHOUDEN :
• ondersteuning bij de voedingsmomenten
hulp tijdens het middagmaal
voedingssituatie bespreken, optimaliseren en evalueren
inlichtingen, tips en advies geven
samenwerking met Marleen Hustinx /Cepra
• werken rond basiscommunicatie en/of taal
kinderen observeren tijdens dagelijkse handelingen en routines
invullen van observatielijsten / opvolging
communicatieve reacties versterken, versterken van gelaatsgerichtheid en oogcontact, verbeteren van auditieve aandacht, reageren op visuele en tactiele prikkels, gedeelde aandacht voor materialen
interventietechnieken van ImPACT trainingsprogramma toepassen
algemene taalstimulatie aansluitend bij de thema’s van de klas
Er kan zowel individueel als in groep gewerkt worden rond deze doelstellingen.
• mogelijke werkvormen in groep
basisdoos :
Het stimuleren en prikkelen van alle zintuigen staat centraal.
Een volwassene begeleidt het kind bij het exploreren van visueel aantrekkelijk materiaal en probeert het kind te verleiden tot een reactie, interactie en communicatie.
muziekdoos :
Auditieve stimulatie en basiscommunicatie staan centraal.
Er worden telkens een aantal eenvoudige melodietjes herhaald in een vaste volgorde om basaal vertrouwen en herkenbaarheid bij het kind op te wekken.
BIM :
Het uitgangspunt van deze werkwijze is dat het kind de muziek beleeft op het lichaam. De begeleider vertaalt een klankeigenschap (zoals bv. luid – stil, vlug – traag) in een aanraking op het lichaam. Hierbij gebruiken we verschillende materialen of onze handen.
sensorische doos :
Hierbij werken we rond tactiele stimulatie en basiscommunicatie.
themadoos :
Op een interactieve manier worden kinderen gestimuleerd tot imitatie, communicatie en taalleren aan de hand van een thema.
• We ondersteunen onze taal zoveel mogelijk met SMOG-gebaren, concrete voorwerpen en eventueel foto’s.
SMOG – gebaren zijn natuurlijke gebaren. Ze maken ons spreken meer visueel waardoor taal beter begrepen kan worden. Het is niet de bedoeling het spreken te vervangen, enkel te ondersteunen.
In de loop van het najaar organiseren we een SMOG avond waar we samen de gebaren oefenen.
De logopedisten in Merlijn zijn:
Annick Engelen – annick.engelen@merlijnvzw.be
Marijke Verdonck – marijke.verdonck@merlijnvzw.be
Martine Van Dorst – martine.vandorst@merlijnvzw.be
Wendy De Bruyn – wendy.debruyn@merlijnvzw.be