Stimuleren van de basisvoorwaarden om tot communicatie en taal te komen.

with Geen reacties

Bij onze kinderen die nog geen taal begrijpen, nog niet goed kunnen communiceren en praten kan je de basisvoorwaarden om tot communicatie en taal te komen gaan stimuleren.

We onderscheiden een aantal voorwaarden :

  • Visuele voorwaarden
  • Auditieve voorwaarden
  • Imitatievaardigheden
  • Inzicht in de omringende wereld
  • communicatieve intenties

We starten met de visuele en auditieve voorwaarden:

Activiteiten die de visuele aandacht van je kindje stimuleren

  • Activiteiten voor de spiegel: kijken naar zichzelf en naar jou, probeer de aandacht van je kindje te trekken door vb. kiekeboe spelletjes, bewegingen voordoen en samendoen vb. met de handen op de spiegel kloppen, over en weer schuiven, krabbelen, blazen op de spiegel en vegen.
  • Lichtje (vb. van je GSM) laten zien en van links naar rechts – boven en onder bewegen, kind laten volgen met de ogen. Plots stoppen en afwachten wat de reactie is. Elke poging van het kindje om duidelijk te maken dat hij ‘nog’ wil gaan we direct belonen.(vb. oogcontact maken, lachen, reiken, wijzen..)
  • Popje dat plots komt piepen en terug weg gaat vb. uit een doosje : gaat je kindje kijken naar het popje en het ook volgen als je het laat weg gaan en terug komen? Vindt hij/zij het leuk dan kan je het NOG een keer doen. Je kan dit ook combineren met steeds hetzelfde geluid zodat het een gecombineerde prikkel wordt. Door dit vaak te herhalen met hetzelfde materiaal en dezelfde woorden/ gebaren kan hij/zij het op den duur gaan herkennen en gaan anticiperen. Je kiest best een opvallend speeltje/popje met veel contrast.

Probeer altijd belonend te reageren op je kindje door een enthousiaste reactie te tonen of te geven wat hij/zij leuk vindt.

Herhalen is het sleutelwoord.

Activiteiten die de auditieve aandacht stimuleren

  • Met muziekmakers/ instrumentjes experimenteren. Begin muziek te maken of te zingen, je kan ook muziek opzetten. Stop plots. Kijk hoe je kindje reageert. Beloon als je kindje blijk geeft van aandacht door terug te beginnen.
  • Je kan geluid/muziek maken achter je kindje zodat hij/zij het niet ziet en het vervolgens laten zien, of omgekeerd: eerst muziek maken terwijl je het laat zien en het dan uit het zicht doen. Je kan hier ook telkens een gebaar/woord aan koppelen vb. Hoor! en wijs naar je oor.
  • Ga achter je kindje staan uit het zicht. Als je met twee bent kan je langs weerszijden van je kindje gaan staan en om de beurt een ander geluidje laten horen. Let op de reacties van je kindje : draait het zijn hoofdje in de juiste richting? Nog moeilijker : verstop je geluidmaker/ muziekinstrumentje onder een doekje en kijk of je kindje het nog kan vinden.
  • Ook met de auditieve aandacht voor je stem en klanken/woorden kan je experimenteren. Het variëren in toonhoogte en luidheid gaat ook de aandacht stimuleren. vb. “klakken met de tong”; “blazen” met geluid, “aaaaa boem” met de handen op de tafel. Je kan de naam roepen van je kindje op verschillende manieren en belonen wanneer hij/zij kijkt door vb. bellen te blazen.

Voorbeelden van zelfgemaakte geluidmakers:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.