stimuleren van imitatievaardigheden en uitlokken van communicatie

with Geen reacties

Vorige week woensdag gaven we al een beetje meer uitleg bij de voorwaarden om tot communicatie te komen. We gaven toen tips mee om de visuele en auditieve vaardigheden te stimuleren. Vandaag gaan we verder aan de slag met het stimuleren van de imitatievaardigheden en het uitlokken van communicatie.

 

Activiteiten die de imitatievaardigheden stimuleren

  • Observeer eerst wat je kind doet. Imitatie uitlokken lukt het best bij dingen die je kindje interesseert of al zelf doet. Maakt je kindje een geluid of een beweging ga daar dan eerst in mee tot je kindje aandachtig is. Vervolgens kan je eventueel een kleine verandering aanbrengen en kijken hoe je kindje reageert. Als hij/zij je imiteert ga je belonen door enthousiast te reageren.
    Bijvoorbeeld: je kindje klopt met de handjes op de tafel. Je gaat ook op tafel kloppen, als hij opkijkt of interesse toont ga je klappen in je handen. Als er geen reactie is kan je terug je kindje gaan nadoen om zijn aandacht te stimuleren en daarna iets anders voordoen. Het spiegelen van je kind gaat hem ook bewuster maken van zijn eigen handelingen en bewegingen.

 

  • Kinderen leren doorgaans eerst handelingen imiteren, dan bewegingen vervolgens klanken en woordjes.
    • Handelingen :
      Als je kindje materiaal kan manipuleren kan je dit samen gaan doen  vb. samen rijden met een autootje, je kan er best een geluid bij maken om een koppeling te krijgen met het voorwerp (brrr) ook het gebaar/woord kan je gebruiken om te verduidelijken.
    • Bewegingen/gebaren:
      Je kan samen gebarenliedjes of versjes doen (vb. klappen in de handjes, stampen met de voetjes; plak ik ga naar de markt…), steeds dezelfde woorden of geluiden gebruiken gaat op den duur herkenning geven.
    • Klanken/woordjes/zinnen:
      Als je kindje klankjes maakt kan je die gaan nadoen en ook weer variëren. Probeer dit dichtbij het gezichtje van je kind te doen, op ooghoogte.
      Ook als je kind al woordjes zegt kan je deze nazeggen en er een woordje aan toe voegen dat past in de context. Vb. als je kindje zegt ‘’mama’’ dan kan je zeggen ‘’mama eet’’ als je aan het eten bent. Herhaal steeds wat je kind zegt en maak het 1 stapje moeilijker door er een woord aan toe te voegen dat betekenis heeft.

 

Vb.: bewegingsliedje youtube: Bumba – zwaai, spring, stamp, klap

 

Activiteiten die communicatie kunnen uitlokken

Communicatie is niet hetzelfde als taal of spreken. Een kind kan zijn intenties soms duidelijk maken door je hand te leiden naar iets dat hij wil. Het kind kan een onderbroken activiteit terug in gang zetten om aan te geven dat het ‘nog’ wil. Het kind kan kijken, reiken of wijzen naar een gewenst voorwerp en dit alles zonder taal of spreken.

 

Een aantal technieken kunnen deze acties gemakkelijker uitlokken:

 

  • Zet een gewenst voorwerp in het zicht en buiten het bereik van je kindje. Wacht de reactie van je kindje af. Als hij reageert kan j hier op ingaan door hem het voorwerp te geven.

 

  • Gebruik speelgoed waar je kind je hulp voor nodig heeft. Toon de spelhandeling en wacht de reactie van je kind af. Als hij reageert, herhaal je de spelhandeling. Vb. materiaal: opdraaien van muziekdoosje of mechanisch speeltje, tol, doosje bellenblaas dat je kindje niet zelf kan openen, of een ander doorzichtig doosje met een gewenst item.

 

  • Kies een motorische activiteit die het kind fijn vindt. Vb. hop paardje hop, of op schoot schommelen. Doe deze activiteit enige tijd en STOP vervolgens wanneer je kind het erg leuk vindt. Wacht lang genoeg af op een eventuele reactie. Sommige kinderen gaan na enige tijd deze activiteit zelf terug inzetten om aan te geven dat ze nog willen. Je kan dan ook het woord/gebaar voor NOG gebruiken.

 

  • Ook het reiken naar een voorwerp kan je versterken door samen te wijzen of door je hand in de buurt te leggen zodat het kind dit als middel kan gaan gebruiken om zijn doel te bereiken. Als het kind niet reageert gaan we het samen doen.

 

Algemeen:

Begeleid je eigen handelingen of de acties van je kind met eenvoudige taal. Vb. ‘’(doosje) open’’ of ‘’(bellen) blazen’’ of ‘’hop hop’’

Beloon je kindje bij elke communicatiepoging door enthousiast te reageren en op zijn wensen in te gaan.

 

 

COMMUNICATIEDOOSJE

 

Als je de basisvoorwaarden wil stimuleren is het soms handig om een communicatiedoosje te gaan samenstellen op maat van het kind.

Je kan best werken met een vast beginpunt en eindpunt. Als er voor elke basisvoorwaarde 1 activiteitje inzit is dit zeker genoeg.

Als beginpunt kiezen wij vaak een handpop om zo het groeten alvast te oefenen.

Als eindpunt kiezen we vaak voor de bellenblazer omdat de meeste kinderen dit erg fijn en rustgevend vinden.

Je kan op de mat gaan zitten maar soms is aan tafel werken handiger om de aandacht van het kind te behouden.

Je kan ervoor kiezen om met een doosje te werken maar in feite kan je elk dagritueel aanwenden om er een stimulatiemoment van te maken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.