aan tafel – tips om communicatie uit te lokken

with Geen reacties

Taal en communicatie stimuleren aan tafel

 

Als het eetmoment goed verloopt, kan je dit gemakkelijk aanwenden om taal en communicatie te stimuleren.

Ook een snackmomentje (bv. vieruurtje) leent zich hier bijzonder goed voor. Je kindje krijgt op dat moment vaak iets lekker (bv. een koekje). Als je kindje iets graag lust, zal de motivatie / aandacht altijd hoger zijn.

Het eten komt meermaals per dag terug.  Routine en herhaling zijn belangrijk.

 

Activiteit Communicatietips
lepel / slabbetje laten zien om het ‘eten’ aan te kondigen.

 

Het eetliedje zingen om dit moment aan te kondigen.

Zeg hierbij : ‘eten’, of ‘ham, ham, ham’

Ondersteun met natuurlijk gebaar.

 

Zing telkens hetzelfde ‘aankondigingsliedje’ op de melodie van ‘broeder jacob’

‘Wij gaan eten, wij gaan eten.

Ham, ham, ham (2x).

Dat zal lekker smaken (2x).

Eet maar op (2x).

bordje vullen Laat het gevulde bordje zien aan het kind.

Laat je kindje er eventueel aan ruiken.

 

Benoem wat er in het bordje ligt met eenvoudige taal (bv. ‘soep’, ‘mmmm, soep’, of ‘lekker, soep’).

eten Wanneer je je kindje eten geeft, kan je dit begeleiden met de woordjes: ‘ham’ of ‘mondje open’.

of

Geef je kindje iets wat nog in de verpakking zit (bv. een koekje), zodat hij / zij jouw hulp nodig heeft.

Wacht tot je kindje communiceert vooraleer je helpt. Dit kan je kindje doen door oogcontact te maken, door een geluid te maken, door het koekje in uw richting te schuiven, door een woord te noemen,….

Reageer op de communicatie van je kindje door de verpakking te openen. Hierbij zeg je bv. ‘open’.

of

Geef je kindje kleine stukjes van iets dat hij / zij lekker vindt (bv. een klein stukje van een sandwich). Hou de rest buiten het bereik van je kindje maar in het zicht. Op die manier moet je kindje communiceren om er meer van te krijgen. Dit kan je kindje doen door naar de sandwich te kijken, door ernaar te reiken of te wijzen, door een geluid te maken, door een woord te noemen,…

Reageer op de communicatie van je kindje door een volgend stukje te geven en zeg hierbij: ‘nog sandwich’.

of

Als je kindje al zelfstandig eet met bestek, kan je het bordje geven en het bestek weglaten. Je kindje moet dan communiceren om een vork of lepel te verkrijgen. Dit kan je kindje doen door oogcontact met jou te maken, door een geluid te maken, door een woord te noemen,… Reageer op de communicatie van je kindje door het bestek te geven en zeg hierbij: ‘de lepel!’.

of

Geef je kindje een keuze. Bijvoorbeeld: Toon hem / haar een koek en een wortel en vraag: ‘Wil je een koekje of een wortel?’. Probeer iets aan te bieden wat je kindje lekker  vindt en iets wat hij / zij niet lekker vindt.

Wacht tot je kindje communiceert. Dit kan hij / zij doen door naar het voorwerp van z’n keuze te kijken, te reiken of te wijzen, door een woord te noemen,…

Reageer op de communicatie van je kindje door het voorwerp van z’n keuze te geven en zeg hierbij: ‘Jij wil de koek.’.

Ook als je kindje kiest voor iets wat hij / zij niet lekker vindt, moet je dit geven. Zo leert je kindje de consequenties van z’n keuze in te schatten.

of

Neem een klein stukje van het voedsel van je kindje en overdrijf (bv. Neem een hapje van de appel, wrijf over je buik, lik je lippen en zeg hierbij: ‘mmm, appel!’.

bordje leeg Laat het lege bordje zien aan je kindje en zeg hierbij: ‘bordje leeg’ of ‘alles op’.

 

Beloon je kindje.

Zeg : vb. ‘bravo’ en klap in je handen.

Beker laten zien om het drinken aan te kondigen. Zeg : vb. ‘drinken’

Ondersteun dit met het natuurlijk gebaar.

kiezen van drinken Vraag :‘Wat wil je drinken ?’

Bied aan je kindje twee keuzemogelijkheden aan (vb. fles water – brik appelsap / foto van fles water – foto van brik appelsap / …).

Wacht tot je kindje communiceert. Dit kan hij / zij doen door naar het voorwerp van z’n keuze te kijken, te reiken of te wijzen, door een woord te noemen,…

Reageer op de communicatie van je kindje door het voorwerp van z’n keuze te geven en zeg hierbij: ‘Jij wil appelsap.’.

Ook als je kindje kiest voor iets wat hij / zij niet lekker vindt, moet je dit geven. Zo leert je kindje de consequenties van z’n keuze in te schatten.

Beker leeg. Laat de lege beker zien aan je kindje en zeg ‘alles op’.

 

Beloon je kindje.

Zeg : vb. ‘bravo’ en klap in je handen.

eetmoment beëindigen Doe de slab uit en zeg hierbij ‘gedaan’.

Ondersteun dit met het natuurlijk gebaar.

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *